Vztahový koučink a poradenství

6 kroků, jak zvládnout žárlivost|


Co je žárlivost?

Žárlivost je negativní emoce, kterou doprovází nepříjemné pocity. Otravuje nám život a ničí náš vztah! Většinou ji způsobuje přílišné lpění na osobě, která je nám velice blízká, a my se bojíme, často bezdůvodně její ztráty. Tyto pocity bezmoci, hněvu, pochybnosti a strachu můžou přerůst až ve stav deprese! Žárlivý člověk si v sobě vytváří scénáře, které nejsou většinou založené na realitě, a nenechá si nic vysvětlit. Za tvrdou slupkou žárlivého partnera se skrývá nevyrovnaný člověk, který i když na venek působí silným dojmem, uvnitř tomu bude právě naopak. Má nízké sebevědomí a pochyby o sobě samém. Vyrovnaná osobnost, která si věří a má zdravé sebevědomí nepodezírá partnera bez důvodů a nepotřebuje si dokazovat na druhém, že je dost dobrý. Žárlivý partner pochybuje o své hodnotě, a proto se bojí, že ho jeho protějšek podvádí nebo opustí.

Jak se žárlivost projevuje, jak poznám žárlivého partnera?
Nejdříve se těžko pozná žárlivý partner. Každý se snaží na začátku vztahu být příjemný a dává si pozor na své jednání. Postupně, když se vztah mění, začnou se nenápadně projevovat znaky žárlivosti. Omezení partnera, podezírání, výčitky a hádky…Bohužel žárlivost nemá daleko ani k fyzickému násilí.

Položme si následující otázky:

Jsem žárlivý/vá až příliš a ničí to můj vztah? Chci to opravdu změnit?

Pokud je odpověď ANO, je načase s tím něco udělat! Když tedy nechceme přijít o vztah.

6 základních kroků, jak se zbavit žárlivosti

1. Přiznat si žárlivost – prvním krokem ke změně je uvědomění si, že máme nějaký problém a chceme ho řešit. Dále hledejme důvody žárlivosti. Odkud se bere, co ji v nás vyvolává? Mnoho lidí si vůbec nepřipustí, že mají problém ze žárlivostí a obviňují všechny kolem sebe.
2. Vyhledat odbornou pomockontaktovat svého psychologa/kouče je nejrychlejší a nejúčinnější způsob, jak se zbavit žárlivosti. Zkoušet sám různé rady nemusí být na škodu, je to určitě dobrý začátek. V této situaci je ale náročné být sám, a proto je potřeba se o někoho opřít a důvěřovat mu. Vypovídat se někomu, kdo s tím má zkušenosti a umí nejenom vyslechnout ale i poradit. To je daleko lepší způsob, jako říct to kamarádce nebo kamarádovi, který nám naše tvrzení často potvrdí, aby měl klid nebo projevil empatii. To však vůbec nemusí být založeno na pravdě a situaci to o dost zhorší!
3. Pracovat na svém sebevědomí – uvědomení si své vlastní hodnoty a posílení vnitřní stability nám pomůže odpoutat se od závislosti na partnerovi a potřebě ho vlastnit a ovládat. Zdravé sebevědomí a přiměřená sebedůvěra nám pomůže v tom, že si uvědomíme, jak dobří jsme, a že nás o tom nemusí pořád někdo ujišťovat.
4. Trénovat emoční stabilitu – pochopení toho, jak emoce žárlivosti funguje a co ji spouští, nám dá prostor naučit se ovládat své emoce. Když známe své emoční nastavení a naučíme se emoce zpracovávat a využívat ve svůj prospěch, dokážeme zvládnout emoční závislost na parteroví.
5. Kontrolovat negativní myšlenky – neustále domýšlení a vytvářený scénářů toho, co se může stát, proč se partner/ka zdržel/la, co asi dělá, proč nezvedá mobil atd., je cestou ke konci vztahu. Myšlenky můžeme kontrolovat a nerozvíjet je dál! Je možné je zastavit, nepropadat panice a hlavně se zbytečně nevystavovat emočním výkyvům, které negace přinášejí. Mentální trénink pod dohledem odborníka nás to může naučit.
6. Hledat nové zájmy a naplnění – přestat byt závislí na svém parteroví nám pomůže eliminovat také černé myšlenky, které se nám honí hlavou vždy, když je náš partner/ka mimo náš dohled. Nové zážitky a činnosti nám pomůžou pochopit, že všude nečíhá nebezpečí nevěry a že život je i o něčem jiném než hlídat si a kontrolovat neustále svého partnera.

Ať už prožíváme žárlivost ve větší intenzitě nebo menší, jisté je, že nikdy vztahu neprosívá a spíše ho pomalinku pohřbívá! Kolikrát se jedná o krásný vztah, kde je partner milující, oddaný a svým chováním ho nenávratně ničíme. Rozpoznejme v sobě stav, který se dá považovat ještě za projev lásky a stav, kdy je to již přes čáru a způsobuje nám i našemu partnerovi jen bolest. Udělejme rozhodnutí ještě dnes, postavme se žárlivosti a nedovolme jí, aby sílila a zničila vše, co máme tak rádi a na čem nám tak moc záleží. Nikdy není pozdě na změnu a nikdo nás nemůže soudit, že nějaký ten problém máme. Jen upřímný a „veliký“ člověk se tomu dokáže postavit čelem a začne na svém problému pracovat.

Neodkládejme své rozhodnutí na později a začnime ničit žárlivost ode dneska sami. Protože doposud ničila ona nás!

Text: Andrea Změlíková